Saturday 19 October 2013

Rekaan Tayar Tanpa Angin Pertama Di Dunia

Tayar tanpa angin? Itu memang kita pernah dengar apatah lagi kebiasaannya ia dipasang di basikal untuk golongan kecil. Tetapi apa yang kita cuba bincangkan di sini adalah cubaan untuk mereka tayar tanpa angin untuk kereta pertama di dunia. Rekaan ini seperti tidak logik, namun gambar-gambar di bawah ini akan cuba menerangkan segalanya. Update News difahamkan, tayar kereta ini merupakan idea daripada pengeluar tayar terkenal dari Korea Selatan iaitu Hankook. Beliau menamakan tayar ini sebagai i-Flex.



Pengeluar tayar terkenal dari Korea Selatan, Hankook, bakal menghasilkan tayar kereta canggih tanpa angin menjelang awal 2014. Tayar ini dikenali dengan nama i-Flex.

Selain tidak memerlukan angin sama sekali, tayar ini juga tidak memerlukan rim kerana ianya sudah terintegrasi di dalam tayar.

Tayar yang bersifat non-pneumatik ini dibuat dari bahan polyurethane sintetis dengan diproduksi dalam satu bahagian bersama rim, sangat canggih dan praktis. Tayar ini adalah jauh lebih ringan daripada tayar biasa dan dapat menurunkan penggunaan serta pengeluaran bahan bakar dibandingkan dengan tayar konvensional, dengan sisi keamanan kenderaan yang juga dikatakan meningkat.







No comments:

Post a Comment